Binnen de kinderopvangdienst van Willebroek nam de coördinator recent de gecombineerde functie op van pedagogisch coach en adjunct-verantwoordelijke. Zij is actief binnen zowel het kinderdagverblijf (KDV) als de buitenschoolse opvang (BKO). In deze veelzijdige werkomgeving, waar zowel beleidsmatige als operationele verantwoordelijkheden samenkomen, groeide de behoefte aan ondersteuning bij het afbakenen van haar rol en het versterken van de pedagogische werking.
Uitdagingen en doelstelling
De coördinator was zoekende naar evenwicht: tussen bureauwerk en aanwezigheid op de werkvloer, tussen ondersteunen en aansturen, tussen verwachtingen en realiteit. Haar centrale vragen betrof het scherpstellen van haar functie en takenpakket, het effectief ondersteunen van teams met uiteenlopende begeleidersstijlen en het zichtbaar maken van kwaliteit op de werkvloer. Daarnaast wilde ze sterker leren inzetten op leiderschap, visieontwikkeling en het verbinden van pedagogische kaders zoals MemoQ met de dagelijkse praktijk.
Aanpak en ondersteuning
Samen met EnigmoAdvice werd een traject uitgewerkt met volgende bouwstenen:
✔ Kadervorming en afbakening: verduidelijking van rollen, verantwoordelijkheden, taakverdeling en communicatie binnen het bredere team (inclusief adjunct, verantwoordelijke, kwaliteitscoördinator en administratief medewerkers).
✔ Vertaling van pedagogische kaders: hoe breng je kwaliteit van op papier naar de praktijk? Samen observeerden en bespraken we de werking, groeiden we richting een gedragen pedagogisch beleid en werkten we met praktische tools zoals het Grow-model.
✔ Coachend leidinggeven: inzicht in verschillende begeleidersprofielen en begeleidingsstijlen, het aanleren van gesprekstechnieken, het erkennen van emoties in veranderprocessen en het ontwikkelen van voorbeeldgedrag.
✔ Functionele opvolging: werken met groeiplannen, observatiedocumenten en concrete actieplannen die richting geven aan de ondersteuning van medewerkers.
✔ Teamdynamiek en communicatie: vooral binnen de BKO werd gewerkt aan het versterken van het groepsgevoel, het herstellen van vertrouwen en het constructief omgaan met feedback en verslaggeving.
Resultaat
De coördinator ontwikkelde meer helderheid in haar functie, groeide in leiderschap en vertaalt vandaag actief pedagogische principes naar de werkvloer. Ze weet hoe ze kaders kan implementeren én teams kan begeleiden in hun professionalisering.
Om deze vooruitgang te bestendigen, formuleerden we volgende aanbevelingen:
Duidelijke afspraken over bevoegdheden, verantwoordelijkheden en structuur
Verankering van pedagogische kaders binnen het bredere kwaliteitsbeleid
Uitrol van het traject naar andere betrokkenen (ouders, gemeente, externe partners)
Onderzoek naar de verdere integratie van inclusieve opvang en samenwerking met scholen